Dave the Diver - Review (2024)

HQ

HQ

Nu zou het oneerlijk zijn om Stardew Valley alle eer te geven voor het kickstarten van het moderne "lifesim" -genre, maar we kunnen gedeeltelijk zeggen dat het de lancering van dit spel was, de lovende kritieken in de pers en de hoge verkoopcijfers die consumenten, en vooral ontwikkelaars, eraan herinnerden dat er een zwendel was bij het creëren van dit soort ervaring.

Dave the Diver is niet Stardew Valley, en inderdaad zijn veel van de mechanica en structuren fundamenteel anders, maar het gevoel van het beheren van een leven, het beheren van een bedrijf, is hetzelfde, en er is bijna geen ander spel, behalve mogelijk Kynseed, dat in de buurt komt van het emuleren van die kwaliteit.

In Dave the Diver ben je... nou, jij bent Dave - de Duiker. Je bent een vrije duiker, een speervisser die plotseling de kans krijgt om een vervallen sushirestaurant over te nemen aan de rand van een lokale attractie genaamd "The Blue Hole", een lagune waar de lay-out en de endemische flora en fauna elke dag veranderen. Nu, door waardevolle vis te vangen en ze 's avonds als vers gemaakte sushi te serveren, moet Dave dit restaurant optillen en de lokale bevolking helpen met een verscheidenheid aan taken, waaronder misschien het ontdekken van een geheime beschaving op de bodem van de oceaan.

Dit is een ad:

Dave the Diver - Review (1)

Dave the Diver - Review (2)

Dave the Diver - Review (3)

Dave the Diver - Review (4)

Het verhaal is eenvoudig, herkenbaar en humoristisch, en omdat er geen voice-acting is, merk je misschien dat je iets te vaak op de X-knop drukt zonder echt mee te lezen. Ik zal echter zeggen dat de mensen van de studio MINTROCKET er echt in geslaagd zijn om sarcasme, zelfbewustzijn en ironie te gebruiken om een aantal behoorlijk geweldige momenten te creëren. Er zijn verrassend veel eigen, unieke scènes en ze zijn allemaal gevuld met creatieve vreugde, dus er is genoeg narratieve grond om alleen al om die reden door te willen gaan met het hoofdverhaal.

Net als zoveel andere games in hetzelfde genre simuleert Dave the Diver een dag. Je hebt de mogelijkheid om twee keer per dag te duiken en elke avond moet je een menu presenteren en je vangst serveren aan hopelijk enthousiaste gasten. Het is allemaal te zien in korrelige, kleurrijke afbeeldingen en het is de kleur die het verschil maakt. Dave the Diver is een vrij nette game om meestal naar te kijken. Hoewel The Blue Hole elke keer een beetje verandert, is het lang niet zo onderscheidend als MINTROCKET het zou willen laten klinken, en vooral naarmate je dieper in de diepte komt, lijken er vaste maten te zijn, alsof de bouwstenen die worden gebruikt om de lay-out te maken een beetje te groot en een beetje te gemakkelijk te herkennen zijn.

Dit is een ad:

Vissen met een speargun is relatief eenvoudig, je richt, vuurt, en hoewel er vaak meerdere slagen nodig zijn om de vis binnen te halen, zul je zelden in de problemen komen. Je kunt er echter voor kiezen om te proberen te dansen met zwaardere tegenstanders, zoals een groot aantal haaiensoorten. Natuurlijk is het een understatement om het allemaal "relatief eenvoudig" te noemen, want onder water ben je ook de middelen die je tot je beschikking hebt aan het mixen. Wapencaches, O2-bussen en andere gereedschappen zijn verspreid over de bodem, die je allemaal helpen om vooruitgang te boeken, verschillende voedingsmiddelen te oogsten of jezelf te verdedigen.

Dave the Diver - Review (5)

Dave the Diver - Review (6)

Dave the Diver - Review (7)

Elke avond verandert Dave the Diver in een Diner Dash, waarbij u werknemers moet inhuren om het restaurant efficiënt te laten draaien. Maar het maakt niet uit hoeveel je inhuurt, je zult het goede voorbeeld moeten geven door groene thee en bier in te schenken, ervoor te zorgen dat er genoeg geraspte wasabiwortel is voor de komende gerechten en op te ruimen na je gasten. Het komt allemaal neer op 2-3 intense minuten service die bijna nooit saai worden. Bovendien bepaal je het menu en kun je individuele gerechten in de loop van de tijd upgraden, kun je de inrichting van het restaurant zelf ontwerpen - er is vrij veel vrijheid en Dave the Diver blijft vrijwel alleen maar kansen op je wijzen naarmate het spel ongeveer 25-30 uur vordert.

Sterker nog, het is via zijmissies dat je vaak toegang krijgt tot een behoorlijk cruciale progressie. Ik hielp een meisje een bepaalde soort octopus te vangen en opende daarmee een nogal hartverscheurend verhaal over haar overleden vader, ik kreeg de kans om visnetten te gebruiken om veel kleinere soorten onder water te vangen, en een heel nieuw zijgebied in de diepte werd geopend. Dit alles door middel van een enkele zijmissie! Dit gebeurt meerdere keren in Dave the Diver, waar de ontwikkelaar een enorm bevredigende "meer is meer" -houding heeft aangenomen en de speler overlaadt met ontworpen, samengestelde inhoud, net toen je dacht dat het geen frisse nieuwe ideeën meer had.

Dave the Diver - Review (8)

Dave the Diver - Review (9)

Dave the Diver - Review (10)

Dave the Diver - Review (11)

Ik zou niet zeggen dat Dave the Diver de meest complexe simulatie is die ik ooit heb gezien, verre van dat, en tegen het einde begin je je misschien een beetje te vervelen van het moeten voltooien van je duiken, net zoals het oogsten van je bijna-industriële velden in Stardew Valley uiteindelijk een dag werd waar je een beetje bang voor was.

Maar Dave the Diver weet vanaf de eerste scène wat het wil zijn, en vanaf het begin vuurt het op al zijn beschikbare cilinders. Je krijgt hier een fantastisch complexe game-ervaring, met een zelfbewustzijn dat bij veel grote studio's zou passen.

Dave the Diver - Review (2024)
Top Articles
While traditional churches struggle, contemporary options booming | Jax Daily Record